katrinsblogg

Alla inlägg under februari 2013

Av Katrin Gunnarsson - 25 februari 2013 22:24

Stannar ni upp ibland eller kör ni i 190...... Att stanna upp ibland och reflektera över livet är viktigt och som vi kanske gör allt för lite. Att försöka se sig själv och allt runt omkring. Njuta av att bara finnas tilll.. att andas..
Mina hästar hjälper mig att vara i en form av MINDFULLNESS, ihop med dem upplever jag livet på ett sätt som är så berikande och nära... Så mitt tips är att i denna stund du läser detta. Släpp allt och bara titta dig runt, känner du någon lukt,,, är det varmt, kallt, ljust, mörkt, behagligt. Upplev och njut. Du lever.... här och nu... 
Kram och värme.


 


Bilden är tagen på Ursprungskällans hästresa och under långritt i klippiga bergen.

Av Katrin Gunnarsson - 23 februari 2013 08:00

Undrar hur världen hade sett ut om alla följde denna visdom..... 
Då hade den nog sett ljusare ut än vad den gör idag. Våra val gör avtryck som sätter spår i framtiden. Hur kan vi minimera dessa spår? Vad kan jag och du göra? Idag skall jag göra något som visar att jag bryr mig. Ni får höra imorgon vad det blev.... Ta hand om dagen.... :)



Ps.. bilden är från ett av mina favoritställen uppe hos Blackfeet indianerna. Upper Two Medicine Lake.




Av Katrin Gunnarsson - 20 februari 2013 22:41

Vad vore livet utan drömmar..... drömmar att förverkliga..... drömmar som får en att leva. Jag har den stora glädjen att få vara med att förverkliga inte bara mina egna drömmar utan även andras. Det genom Ursprungskällans resor som för många är en livsdröm att få komma över och möta Nordamerikas Indianer eller genom mina hästar. Idag kom fina Malin på besök och det var så länge sedan. Hon fick rida Spirit och hon gick som på moln och sa att detta har hon drömt om länge.... drömmar är till för att förverkligas och glädjas av. 

Glädjs över era drömmar.....


 

Av Katrin Gunnarsson - 18 februari 2013 12:53

Finns det något vackrare.....


 

Av Katrin Gunnarsson - 16 februari 2013 20:13

Kan inte säga annat än att jag älskar mitt hem. Jag som trodde jag skulle stanna forever på mitt gamla ställe. Efter 27 år på Tuvagård blev jag tvungen att fatta det stora beslutet att om jag skall fortsätta med hästar måste jag flytta. Och det gjorde jag.... Är så tacksam att jag hittade detta fantastiska ställe där jag nu kan utveckla min verksamhet och där hästarna har stora fina hagar,,, och jag slipper frysa... Varmt välkomna att hälsa på... Behöver du boende om du skall till Gekås Ullared har jag ett fint B&B.... Värme och ljus 

 

Av Katrin Gunnarsson - 14 februari 2013 13:31

 

Fina Mystery. Ett bra sätt för att läsa av hästens form är att longera dem. Jag longerar mina hästar varje vecka och tycker det är ett bra sätt att se hur de utvecklas. Genom att se hur de väljer att gå själva utan vikt på ryggen. Hur de använder ryggen, om de väljer att sänka huvudet ner mot marken. Hur lång tid det tar att få upp pulsen och andningen.  Jag ser det som väldigt positivt om de vill sänka huvudet mot marken då de sträcker ut sin ryggmuskulatur. En häst med en dålig och svag rygg går med högt huvud....


Av Katrin Gunnarsson - 13 februari 2013 11:42

De har mycket att lära oss..... Gilla om ni vill ha mer visdomsord från Indianerna....
Jag har under snart 18 år haft förmånen att ta del av deras kunskap,,,, fått besöka och under vissa tider levt bland olika indianstammar..... En förmån som jag är så oerhört tacksam för, som är ovärdelig.... och det var mina hästar som ledde mig dit. I dag arbetar jag med att dela med mig utav den kunskapen på sätt som jag aldrig kunnat drömma om. 
Till skolor, kommuner, organisatoner, privat personer...... Nu funderar jag på att bjuda in någon till hösten... så vill ni ta del av kunskapen direkt.... ha koll på min hemsida eller här på bloggen.....


Bilden är tagen på Pendleton Round Up i Idaho förra året..... Gå i skönhet....


 

Av Katrin Gunnarsson - 11 februari 2013 11:09

Har varit iväg på en underbart rolig, kall och givande helg med mitt fina Appaloosasto Happy. Vi har tränat på att driva boskap. Inom westernridning finns det flera olika tävlingsgrenar som handlar om arbetet med boskap. Westernridningen kommer ifrån hur hästen underlättar arbetet på en ranch. Ni skall veta att det gäller än idag. I alla fall är det vanisinigt kul. Mycket teamwork och känsla. Happy har helt klart talang och tycker det är såååå kul..... Något som flyttar sig för henne som normalt är ranglåg och måste alltid flytta sig för alla andra. Det här stärker hennes självkänsla. Tänk att hos hästarna handlar det bara om en sak. "VEM FLYTTAR PÅ VEM". Alla flyttr sig för ledaren och så är det hela vägen ned i rangordningen. Man flyttar sig för ren högre rangad individ. Jag kan säga att mig flyttar aldrig en häst på..... (Det är en av mina hemligheter varför jag är så bra med alla hästar). Hästarna känner av min beslutsamhet och kraft därmed ser de mig som ledare nästan med en gång..... 


DAGENS TIPS: Stanna upp och titta dig omkring. BLI HELT NÄRVARANDE. Vad ser du? luktar det något? Vad hör du? Vad upplever du? Hur känns det i kroppen? Mindfullness,,,, skapa en stund varje dag då du blir totalt mindfull...... Lycka till.   





 

       

Sök i bloggen

Mina sidor

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2013 >>>

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards